"Siin oledki sa kõige rohkem oma"

Miranda July 152lk Kultuurileht 2012
LV nr.16. Rahvusvahelise kirjandusauhinna võitnud teos


Tegu on novellikoguga erinevate kiiksudega inimestest. Kahjuks pole kellelgi ühtegi lõbusat kiiksu, kipub ikka minema veidi depressiivseks või õnnetuks. Küll aga suundub autor pidevalt suurte inimeste teemadeni. Minu jaoks tegi ta seda liiga tihti, see võiks jääda pubekatele kellel on see siuke uus ja huvitav ja natuke nagu keelatud teema, millega mängida ja mida ikka jutu sisse torgata. Aga see on minu arvamus, liiga ootamatu jutujätkuna ei mõjunud ja kindlasti on palju lugejaid, keda ei häirinud (auhinnatud teos ikkagi). 

Jutukogumiku pealkiri sai tähenduse umbes poole raamatu pealt. Tõesti on tore olla kuskil oma, ükskõik kui imelik sa tegelikult oled. Ning kuna raamatus olid üsna tavalised inimesed, siis eks seda kohta vajame kõik. 



Selles raamatus oli üks naljakas jutt, kuidas noor inimene pensionäre ujuma õpetas. Ilma ujula või veekoguta. Oma korteris kaussidega ja vettehüppeid sai teha madratsi peale. See on see osa, mis mulle selle autori juures meeldib. Tal on toredaid mõtteid. Siiski oli selle raamatu näol tegu teise katsega autoriga sõbraks saada. Ebaõnnestunud katse jällegi. Annan nüüdseks alla ja loen kedagi teist. Tal on tore stiil, aga see pole mulle. Julgustan siiski proovima, sest oma võlu ja käekiri on tal olemas (ja toredad mõtted!), muidu ei saa teada kas ta on "oma" või mitte. 

"Aga mida kauem ma sõitsin, seda tugevamaks läks tunne, nagu mul oleks kuskile minna. Tegin keerulisi vasakpöördeid, mida keegi niisama ei teeks. Mõnikord tegin vasakpöördeid ümber kvartali, ja kui ma esimesele ristmikule tagasi jõudsin, olin pettunud, et kõik autod on uued. See polnud nagu paarisvahetuse-tants, kus kõik naeravad ja tunnevad pöörast kergendust, jõudes imekombel tagasi esialgse partneri juurde, kuigi vahepeal tantsiti jumal teab kellega. Selle asemel keerati teises suunas ja sõideti edasi, mõned olid nüüd juba tööle jõudnud või poolel teel lennujaama. Autosõit võib tegelikult olla tantsimise vastand." (lk.79)

Peeter Helme raamatututvustust saab kuulata siit- https://arhiiv.err.ee/vaata/uus-raamat-miranda-july-siin-oledki-sa-koige-rohkem-oma

Comments

Popular Posts